Khamis, 3 November 2016

Resepi Nasi Goreng

Assalamualaikum.

Hari ni Sis nak share mengenai resepi memasak nasi goreng..

Nasi goreng ape tu ? 

Nama dia 'nasi goreng mamaku tercintahh'

Kenape nama dia macam tu ? 

Sebab resepi ini adalah dari mama Sis tau! Tp taktahulah pulak mama dapat kat mane..

Ape bahan2nye?

- nasi putih
- 3 ulas bawang putih
- 1 ulas bawang besar
- segenggam ikan bilis
-  1 sudu sos tiram
- kicap ( ikut selera )
- sebiji telur
- 2 sudu cili giling
- secubit garam
- sayur sawi
- lobak merah

Cara2 nak buat? 

Mula2 kita kene tumbuk dulu :
3 ulas bawang putih
1 ulas bawang besar
Segenggam ikan bilis

Dah habis tumbuk tu (guna batu lesung) @ blender *tp sis tk suke blender, rase dia kurg ummphh* letak tepi dulu ye..

Lepastu,  potong lah segala sayur tu..

Kemudian ambik kuali dan tuangkan minyak (pandai2 sukat, tak banyak & tak sikit) bukak api 😂 confirm semua dah tahu ni kan... lepastu tunggu sampai minyak betul2 panas...

Seterusnya, bila dah yakin seyakin yakinnya yg minyak dalam kuali tu dah panas.. boleh lah masukkan bahan yg telah ditumbuk tadi...

hati2 ye sbb waktu ni minyak terpercik percik..

Lepas bahan yg ditumbuk td tu dh ade bau, masukkan sos tiram, kicap dan telur..

Kemudian gaulkan semua dan boleh masukkan lobak merah

Setelah itu, masukkan nasi putih dan gaul sehingga semua warna putih pada nasi bertukar menjadi warna gelap sikit (warna kicap n sos tiram)

Lepastu taburkan sayur sawi.. Sis masukkan sayur lambat supaya khasiat dia masih ade dan sayur tu segar bukannya layu..

Kemudian letakkan secubit garam secukup rase..

Gaul lagi sikit.... DAN SIAP!!

bolehlah kalau nk makan dengan keropok ke.. sedap gak tuuuu...

Oh lupe nak bgtahu, ini hidangan untuk 4 org tau!

Kuantiti nasi tu dalam 1/2 cawan

~selamat mencuba ☺