Isnin, 26 September 2016

Program Penanaman Paya Bakau di Tanjung Karang

Assalamualaikum everyone!

Comel tak boot kami?


Hari ni Sis nak kongsi pasal pengalaman Sis join Program Penanaman Paya Bakau dekat Tanjung Karang semalam (25/09/2016).

Program ni dilaksanakan oleh Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (tp Sis bukan bulan sabit merah.. tkpe join je .. hehe)

Lebih kurang 500 pelajar sekolah menengah menyertai program ni tau (ramai kan?)

Program ni akan memberikan kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan paya bakau..

Antara kepentingannya ialah menjadi benteng dari berlakunya banjir dan banyak lagi kepentingan lain..

Ok, first pepagi kul 5:00 dah tunggu kat sekolah dan dalam pukul 6:00 kitaorg berhenti dekat Masjid UPM untuk tunaikan Solat Subuh.. dalam bas Sis makan and sambung tidur (jauh kot perjalan.. 2 jam)

Lepastu.. kitaorg pun sampai...
Tapi belum sampai dekat paya bakau lagi tau.. Kitaorg smpai dekt Institut --- (maaf tak ingat) ianya sebuah dewan yang luas... Sis dan kawan2 sekolah Sis sampai dalam pukul 8:30 mcm tu and kitaorg diberikan sarapan nasi lemak (sedap tapi pedasssss 😥😥😥😥).. Kemudian, pengerusi bulan sabit merah negeri Selangor bg ucapan ..


Lepastu kitaorg naik lori ramai2 pergi dekat tempat penanaman..

Sampai2 je Sis macam tekejut tengok pelajar dari sekolah lain dh macam2 rupa.. ade yang dh tenggelam.. ade yang kaki tersangkut kat lumpur tu tk boleh nak keluar.. dengan bau kat situ lagi.. Ya Ampunnnn.. (wktu ni Sis belum masuk lagi tau)

Bila tiba time Sis nak kene tanam SATU JE POKOK BAKAU macam nak kene tanam SEPULUH POKOK BAKAU.. susah betul...Kaki Sis ibarat taknk keluar dr lumpur tuuuu... aduhaiii kaki.. dhlah Sis pakai boot ...

Dan bermulalah aksi2 dibawah... #jangankecam
Sis lah yang tengah terduduk tu 😅😅


Thanks sangat2 to all my friends sbb tolong... diantara dialog2 yg timbul waktu ni


Sis : Ahhhhh!!!! (Gebushhh **bunyi jatuh)
         kat dalam lumpur) Weyh, aku dh tak 
        larat nak angkat kaki aku.. aduhhh                 penatlah

Iffah(rakan sekelas Sis): Takpe2.. kau duduk                                              dulu dalam tu..                                                      rehat kejap..

Sis: Korang.. panggil cikgu latifah suh
       ambik gambar... cepat2 aku nk posing            ni 😂😂

Kawan2 lain : CIKGUUUU!!!

dan begitulah kekecohan yang berlaku.. skolah lain mesti ingat Sis tak betul 😂😂😂


Setelah bergelut dengan lumpur maka, kami diberi masa untuk membersihkan diri, makan dan solat Zuhur.. Lepastu... kita balik...



Ni gambar dh habis program..


agak2 Sis yang mana ye? Sis yang sebelah tudung corak2 coklat tu.. sebelah kiri tau yang dekat dengan kotak hijau tu.. alaaa tk nmpak lagi ke? Yang pakai kasut putih tu... nmpak tak? Tak nmpak lagi ke? Saya sarankan anda berjumpa pakar..

So... lepastu dalam bas tangkap gambar untuk kali terakir.. selfie banyak2 tapi Sis taknk payung kat sini.. nnti mesti pembaca sekali meluat (kan2.. jujur jelah 😂)

Alright, rasenya smpai disini sahaja.. Sis nak tidur .. Esok pon school kan.. so bye.. jangan lupa letakkan komen anda 😁

Commen down below... ingat tuu